Lidt om cookies og Google Analytics

Nu er der allerede gået et helt år siden sidst jeg skrev en dansk update her på bloggen. Vildt! 

Det betyder på ingen måde, at tingene har stået stille, tværtimod. 

Både antallet af brugere på vores to sites stiger rigtig godt, og den tid, vores brugere vælger at blive hængende hos os. 

Det er to stærke indikationer på, at vi gør det rigtige, og at folk får værdi af vores vidensopsamling og vidensproduktion. Det er motiverende, når man kan se, at det man gør, virker! 

Det er takket været Google Analytics, at vi kan se, hvor mange der bruger sitet, hvordan de finder os, hvor længe de bliver hængende, hvad de klikker på, og hvor de smutter hen, når de har været hos os. 

Det er et sindssygt vigtigt værktøj til at udvikle og forbedre vores sites, så brugerne får det de har brug for, og hjemmesiden bliver bedre. 

Jeg regner med, de fleste af jer er bekendte med Google Analytics? Jeg læste for nyligt, at 70 % af verdens største hjemmesider bruger det!! Det er fuldstændig vildt, men det giver god mening, for det er sindssygt nemt at koble på hjemmesiden, giver en rigtig god indsigt, og så kan det bruges gratis. 

Google Analytics virker ved hjælp af tracking kode, der bliver indlejret på hjemmesidens sider, og det sætter cookies på brugernes browsere. Så Google Analytics for eksempel kan registrere, om der er tale om en ny bruger eller om vedkommende er stamgæst på sitet.  

Smart! Men også noget, man er nødt til at forholde sig til i disse GDPR (EUs persondataforordnings) - tider. 

Det er selvfølgelig vigtigt for os at respektere vores brugeres privatliv, og vi har brugt en del tid på at sætte os ind i problemstillingen og forsøge at finde den bedste løsning. 

Det tror jeg nu, at jeg har fundet. Faktisk med en danskudviklet løsning! 

Cookiebot er lavet af en dansk udvikler, der har brugt fem år på at sætte sig ind i EU-lovgivningen og udvikle en komplet cookieløsning til hjemmesider, så de kan overholde EU-lovgivningen (både ePR og GDPR), når det kommer til at bruge cookies og online tracking. 

Løsningen virker ved hjælp af en effektiv scanner, der analyserer den pågældende hjemmeside og finder alle aktive cookies og online tracking som er i brug på sitet. 

Scanningsresultatet bruges dels til at generere en komplet deklaration af alle cookies, så man kan overholde GDPRs krav om specifik information om den tracking, der er på sitet, dels i cookie-samtykke-banneret, hvor brugeren kan se alle cookies og  til- og fravælge de forskellige typer af cookies. 

Desuden overholder den kravet om forudgående samtykke, og opbevarer alle modtagne samtykker, så man om nødvendigt kan dokumentere, at man har fået samtykke til at sætte cookies. Du kan læse mere om GDPR-krav til cookie-samtykker her

Tilbage til Google Analytics. Den er jo per definition et brugertracking-værktøj, og som jeg skrev i starten, er den også en uundværlig indgang til nødvendig indsigt, når man vil bygge et godt, brugbart og brugervenligt site. Jeg har nu sørget for, at vores hjemmesider overholder kravene, også når det kommer til at bruge Google Analytics, med udgangspunkt i trin-for-trin-guiden nederst her.  

Med disse forberedelser til GDPR, som træder i kraft om to måneder, er vi rustet til den nye lovgivning, og passer endnu bedre på vores brugeres sikkerhed, hvilket også giver en rar følelse. 

Error

Anonymous comments are disabled in this journal

default userpic